De Nederlandse man besteedt veel aandacht aan zijn uiterlijk en gebruikt steeds meer verzorgingsartikelen. De markt voor mannencosmetica is dan ook sterk gegroeid. De moderne man verzorgt zichzelf op alle mogelijke manieren: hij scheert, smeert en stylt. Dagelijks is hij ruim een kwartier met zijn uiterlijk bezig. Ruim driekwart van de mannen kopen hun cosmeticaproducten zelf. Deze mannen zijn allang niet meer het type metroman, maar stoere verzorgde mannen die nog steeds van echte ‘mannendingen’ houden. Dat blijkt uit een landelijk onderzoek van drogisterijketen Kruidvat onder ruim 1500 consumenten.
Dat de moderne man van top tot teen veel aandacht aan zijn uiterlijk besteedt, is allang niet ongewoon meer. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Mannen willen maar één ding’ dat Kruidvat onder ruim 1.500 mannen en vrouwen liet verrichten. “Steeds meer Nederlandse mannen zijn kritisch over hun uiterlijk en bereid geld te besteden aan hun lichamelijke verzorging. Zo besteedt bijna de helft van de Nederlandse mannen tussen 10 en 20 euro per maand aan verzorgende artikelen”, vertelt Kees Buur, Directeur Inkoop Health & Beauty van Kruidvat. “De behoefte aan betaalbare mannencosmetica neemt toe en voor ruim 8 op de 10 mannen geldt dat zij bewust kiezen voor specifieke producten.”
Het gedroomde spiegelbeeld
Uit het onderzoek blijkt dat het droombeeld waar de meeste mannen aan willen voldoen het uiterlijk van Chris Zegers is. Bijna de helft van mannelijk Nederland zou zich aan hem willen spiegelen. Ook Jaap Stam scoort met 28 procent hoog bij de mannen. De meeste mannen erkennen het liefst iets aan hun gewicht te willen veranderen. Dat geldt voor maar liefst 45 procent. 11 procent zegt vooral iets aan het haar te willen doen. Mannen zijn het meest gelukkig (39 procent) met hun ogen en hun glimlach (25 procent). Saillant detail is dat bij één op de vijf vrouwen na de ogen het mannelijke torso veruit het hoogste scoort. Desondanks zijn veel mannen erop bedacht goed voor de dag te komen en is lichamelijke hygiëne hierbij dikwijls een kritische factor. Zo is een slechte adem voor bijna een derde taboe en bijna een kwart heeft een broertje dood aan transpiratie. Overbeharing is voor één op de vijf mannen een doorn in het oog. Het is dan ook niet vreemd dat mannen niet alleen hun baard scheren (48 procent), maar ruim een kwart ook de edele delen, 16 procent de oksels, 7 procent de borst en 2 procent de benen.
Mannenweken
Kruidvat weet wat mannen willen en laat dat zien tijdens de Mannenweken. Mannen krijgen vanaf 16 maart a.s. bij aankoop van één actieproduct een gratis kaartje voor de Paasraces op het Circuit van Zandvoort. Kruidvat is sinds kort sponsor van dit bij mannen zeer geliefde evenement. Tijdens een speciale mannenkoopavond in 10 Kruidvat-winkels kunnen mannen op woensdag 17 maart a.s. kennismaken met het gevarieerde aanbod mannencosmetica. De winkels zijn dan ‘verboden gebied’ voor vrouwen en het exclusieve jachtdomein voor mannen. Het wordt een avond met een stoer karakter. Tijdens een scheerworkshop krijgen mannen tips en trucs voor het scheren. Ook worden zij verwend met een heerlijke massage. Dames van het racecircuit in Zandvoort fungeren als persoonlijke gids en maken de mannen wegwijs in de winkel. ‘Combat ladies’ – in oorlogskleuren getooide ‘beauty-commando’s’ – laten de mannen kennismaken met allerlei verleidelijke geuren. Mannen kunnen ook de strijd met elkaar aangaan tijdens een spelletje tafelvoetbal op de winkelvloer. Om de mannenweken bij alle Nederlandse mannen onder de aandacht te brengen wordt binnenkort een mannenkrant verspreid onder 6,5 miljoen huishoudens in heel Nederland. Op de speciale internetsite www.mannenwillenmaar1ding.nl kunnen mannen o.a. racen en deelnemen aan een voetbalquiz.