In economische slechtere tijden kleden vrouwen zich conservatiever en dragen langere rokken, aldus de Hemline index, die de roklengtes van dames in het vizier houdt. Zodra de beurzen weer aantrekken worden de rokjes weer korter en de hemlines (zomen) ingekort.
“De Hemline index komt uit de koker van George Taylor( al in 1926) maar heeft tot nu toe altijd zijn gelijk gehad,” laat Martine Hafkamp van Fintessa weten in haar column bij Belegger.
Er zijn nog wel meer indicatoren verschenen, zoals “de mooie serveerstersindex” en “de kortingsbonnenindex.” Zo heeft Leonard Lauder van het bekende merk Estée Lauder, de lipstickindicator bedacht. Deze zou beweren dat bij slechtere economische tijden vrouwen kiezen voor een goedkoper alternatief om zichzelf te verfraaien, dus eerder een nieuwe lippenstift dan een nieuwe jurk. Martine Hafkamp: “Ik vraag me af of Sarah Palin dat ook in gedachten had toen ze zichzelf in een toespraak neerzette als ijshockey moeder die alleen van een pitbull verschilde door het feit dat ze lippenstift gebruikte.”
Sinds de start van de crisis in 2008 ging in het tweede halfjaar de verkopen van nagellak flink omhoog, met wel 65%. Ook na de ramp op 09-11 steeg de verkoop van lipsticks. En nu blijkt het ook weer te gebeuren, vooral de ontwikkeling van nieuwe kleuren lak stijgen. Het lijkt erop dat de nagellak een vervanging voor lippenstift zou zijn.
Estée Lauder, producent van huidverzorgingsproducten en make up, draaide aan het eind van het tweede kwartaal 10% meer omzet en 23% meer winst per aandeel. Hoeveel daarvan uit lippenstift of nagellak bestaat is niet bekend. Wel is er de laatste jaren sprake van een groter assortiment nagellak met fellere kleuren. Misschien speelt Leonard Lauder toch in op zijn eigen “lipstickindicator theorie. “
Niet alleen Estée Lauder maar ook L’Oréal kende een groei in het tweede kwartaal van 5.7%. Ook het Britse John Lewis en Marks & Spencer breiden hun assortiment en verkooppunten uit. De totale groei van de cosmeticamarkt bedroeg 0.7%.
Winst maken in slechte omstandigheden is knap. Toch kunnen cosmeticabedrijven niet naar achteren leunen. Het blijft de vraag of de economische toestand te voorspellen is aan de hand van datgene dat consumenten kopen. Welke indicator u ook als leidraad gebruikt, uiteindelijk draait het om de resultaten die bedrijven realiseren. En als u op basis daarvan tot de conclusie komt, dat ergens ter wereld de lipsticks als zoete broodjes over de toonbank gaan, dan kunt u daar natuurlijk altijd in beleggen.