“Kinderkamers zijn altijd roze en blauw.” Nee dus
Een baby op komst; voor ouders een ontzettend spannend moment. Maanden van tevoren wordt er van alles ingekocht en klaargezet. Er wordt een kamer vrijgemaakt, een wieg gekocht, een commode neergezet. Maar welke kleur geef je de kinderkamer eigenlijk? Smaken veranderen en dat geldt dus ook voor kleurvoorkeuren. Flexa onderzocht de trends in de kinderkamer. Weet jij nog welke kleur jouw kinderkamer had?
Roze en blauw. Of toch niet?
Roze voor de meisjes en blauw voor de jongens, toch? Dat zou je denken, maar opvallend genoeg is dat niet altijd zo geweest. Deze typische ‘jongens en meisjes’ kleuren komen pas na 1980 in beeld. Uit het kleurenonderzoek* van Flexa blijkt dat mensen van 35 jaar en ouder zich met name een witte of crèmekleurige kinderkamer herinneren. Heleen van Gent, AkzoNobel Global Aesthetic Center Director, zegt daar het volgende over:
“Dat de ‘oudere’ generatie een witte, beige of crèmekleurige kinderkamer had komt voornamelijk omdat er destijds nog amper aandacht was voor kinderkamers. Er werd aandacht geschonken aan een mooie woonkamer en gang, want dat was zichtbaar voor bezoek. De kinderkamer was minder belangrijk en wit of crème voldeed simpelweg.”
Interieurtrends komen en gaan. En dat geldt dus ook voor de kleur van de kinderkamer. Zo is de generatie die is geboren in de jaren negentig groot geworden in een kinderkamer met meer ‘uniseks’ kleuren als geel. Hoe komt dat?
“Voor de generatie die nu rond de 35 jaar is zag je dat er destijds langzaam steeds meer aandacht werd besteed aan de kinderkamer. Maar, het was nog wel gelinkt aan een rollenpatroon en was dus voorspelbaar. Hoe jonger de generatie, hoe meer die voorspelbaarheid wordt losgelaten en het meegaan met de trends ook in kinderkamers steeds zichtbaarder wordt. Zo zag je geel in de jaren negentig ook veel terug in interieurs. En dus ook in de kinderkamers.”
En anno 2016, welke trends zien we nu terug? Met het verdwijnen van de voorspelbaarheid ontstaat er een meer spannende mix van kleuren en thema’s in de kinderkamers, zoals op de laatste foto van de afbeelding hierboven is te zien. Er is meer durf, meer inspiratie én de kinderen zelf spelen een grotere rol, aldus Heleen van Gent:
“De kinderkamer is een volwaardig onderdeel geworden van ons huis. Na de woonkamer en de keuken is dit de ruimte waar de meeste aandacht naar toe gaat. Vaak in thema en dus steeds minder traditioneel. De kinderen zelf hebben natuurlijk ook inspraak. Zij zijn vaak heel experimenteel met kleur, meer dan hun ouders. Geef de kinderen dus de ruimte, het is per slot van rekening hun kamer.”
De kleur van de kinderkamer, is dat dan echt zo belangrijk? Jazeker, zo blijkt uit onderzoek. Voor 43% van de ouders is het bepalen van de kleur het belangrijkste bij het inrichten van de kinderkamer. Dit komt naar voren in een ander onderzoek van Flexa, van januari dit jaar.** Ben jij van plan om de kinderkamer (opnieuw) te schilderen deze zomer? Durf te kleuren en laat je inspireren door de nieuwste interieurtrends!
Over Flexa
Flexa maakt onderdeel uit van AkzoNobel, de wereldwijde marktleider op het gebied van coatings. Flexa staat voor kleur en innovatieve producten. Zij vindt het belangrijk consumenten te helpen bij de kleur- en productkeuze. Initiatieven als kleuradvies, de Flexa Visualizer app, de Flexa Kleurtester, een breed scala aan kleurmateriaal en de Flexa Kleurstalenservice via internet zijn hier het bewijs van. Verder onderstreept Flexa het belang van kleur en hoe gemakkelijk en snel kleur is aan te brengen met verf. In campagnes onder de vlag van Let’s Colour brengt zij kleur in de Nederlandse samenleving. Volg Flexa op Facebook.com/FlexaNL, Twitter.com/FlexaNL, of Pinterest.com/FlexaNL – www.flexa.nl
Over AkzoNobel
AkzoNobel is een internationaal vooraanstaande verf- en coatings onderneming en een belangrijke producent van specialistische chemicaliën. Vanuit een eeuwenlange expertise voorzien wij industrie en consumenten wereldwijd van innovatieve producten en duurzame technologieën om te voldoen aan de groeiende behoeften van onze snel veranderende planeet. Ons hoofdkantoor staat in Amsterdam en we hebben circa 45.000 medewerkers verspreid over 80 landen. Tot onze merken behoren bekende namen als Dulux, Sikkens, International, Interpon en Eka. We hebben een permanente leiderschapspositie op het gebied van duurzaamheid van waaruit we ons inzetten voor een hogere kwaliteit van leven en betere leefbaarheid in steden.