In 2009 hebben Vincent Horbach en Henk Jan Buchel het gevoel dat er meer zou moeten gebeuren in Amsterdam tijdens de donkere dagen van de winter. Met weinig middelen en een hoop enthousiasme organiseren zij de eerste Christmas Canal Parade met de bedoeling een nieuwe traditie te creëren in Amsterdam.
In 2010 treed Felix Guttmann toe tot het gezelschap en wordt het evenement onder de nieuwe naam ‘Winter Magic Amsterdam’ uitgebreid. Drie weken lang wordt de Magere Brug in bijzonder licht gezet naar een ontwerp van Rogier van der Heide, en de Parade krijgt verder vorm met Wim Dröge als artistiek producent en organisatiebureau O is 4 als uitvoerende partner. Rondvaartboten varen voor het eerst de hele maand december met sfeerverlichting.
In 2011 is het niet mogelijk het festival te organiseren, waarna in 2012 een nieuwe start wordt gemaakt.
Onder leiding van Felix Guttmann wordt het verder ontwikkeld naar een breed festival waarin kunst, licht en water de kern vormen: het Amsterdam Light Festival in zijn huidige vorm is geboren.
Het succes van het festival is natuurlijk niet alleen te danken aan de drie “founding fathers” maar ook aan de vele participanten, sponsoren en vrijwilligers. En laten wij niet onze supporters vergeten: Gemeente Amsterdam, Canal Company en de Luxury Hotel Group zonder wie het festival nooit gerealiseerd had kunnen worden.
Een festival is geboren
En zo vond dan in 2012 voor het eerst het Amsterdam Light Festival plaats, een lichtfestijn voor Amsterdammers en mensen van buiten de stad. Door de gehele stad worden lichtkunstwerken geplaatst. De kunstwerken naast en op de Amstel vormen de Boulevard of Light. De wandelroute door de binnenstad met daarin een groot aantal kunstwerken is de Illuminade genoemd. In het kader van sociale betrokkenheid zijn specifieke projecten opgestart onder de noemer Socialight. Tevens wordt heel ondernemend Amsterdam opgeroepen om onder de paraplu van het festival hun programmering aan te leveren, van hotelspecials tot museumexposities.
Building with light
In 2013 introduceert het festival voor het eerst een thema: “building with light”. In totaal werden meer dan 300 concepten ingezonden door kunstenaars, designer en architecten van over de hele wereld. Een internationale jury selecteerde de ingezonden concepten. De Boulevard of Light wordt vervangen door een geheel nieuwe water route die de naam Water Colors draagt. Deze vaarroute betrekt een groter deel van de Amsterdamse grachtengordel en een gedeelte van de Amstel. Socialight presenteert opnieuw enkele projecten om inwoners bij het festival te betrekken.
Groen in de winter
Het festival is zich zeer bewust van duurzaamheid. Lichtontwerp is high-tech. De lichtindustrie gaat door een radicale led-revolutie, waarbij nu en in de komende jaren tal van innovaties en drastische energiebesparing gerealiseerd worden. In deze revolutie zijn Nederlandse bedrijven koploper. Amsterdam Light Festival maakt deze veranderingen zichtbaar en neemt duurzaamheid mee in haar eigen bedrijfsvoering.
Samen sterk
Het Amsterdam Light Festival is tot stand gekomen door een joint-venture tussen culturele instellingen, gemeente, kennisinstituten en het bedrijfsleven van Amsterdam. Het is ongekend dat zoveel partijen van diverse pluimage gezamenlijk de schouders eronder zetten om dit festival van de grond te krijgen en de kwaliteiten van Amsterdam te versterken. Het festival is door een unieke financiering tot stand gekomen. Vele partijen hebben het Amsterdam Light Festival, dat de ANBI-status is toegekend, met geld of in natura gesponsord. Crowdfunding heeft ook hier zijn beslag gekregen: rondvaartrederijen, hotels en restaurants staan zelfs een stukje omzet af. De culturele fondsen, zoals het Amsterdams Fonds voor de Kunst, Blockbusterfonds, het Prins Bernhard Cultuur Fonds en het Stimuleringsfonds voor de Architectuur dragen bij aan het festival.
Het Amsterdam Light Festival wenst iedereen een verlicht Amsterdam en vindt plaats van vrijdag 6 december 2013 t/m zondag 19 januari 2014.
Meer weten over het Amsterdam Light Festival?