WhyFey Fashion Panel toont aan; Vrouwen hebben lak aan cosmetica modetrends
De nieuwe modekleuren voor 2012 lijken een steentje bij te dragen aan optimisme en energie. De nieuwe modekleuren voor lente en zomer zijn namelijk fris en vrolijk. Uit onderzoek onder 424 vrouwen van het WhyFey Fashion Panel blijkt echter dat vrouwen bij cosmetica geen boodschap hebben aan modetrends. Slechts 6,4% van de vrouwen houdt bij aanschaf van bijvoorbeeld nagellak rekening met de laatste kleurentrends.
Vrouwen hebben een uitgesproken voorkeur voor de kleuren roze (46%), rood (32%), violet (26%) en paars (24%). Wit, hoewel niet echt een kleur, is met 24 procent ook populair onder de vrouwen, in mindere mate zwart (12%). Op enige afstand staan de kleuren blauw (16%), bruin (14%), grijs (12%) en geelgroen (6%). Oranje (2%), groen (2%) en geel (0%) zijn helemaal niet populair. De aangehaalde kleuren zijn de basiskleuren die ooit door Leonardo da Vinci zijn vastgesteld.
2% gebruikt geen make-up
Met make-up willen vrouwen vooral goed voor de dag komen; mascara wordt het meest gebruikt (78%), gevolgd door oogschaduw (66%), daarna oog- en wenkbrauwpotloden (38%) en tot slot eyeliner (24%). Voor slechts één op de vijf vrouwen (20%) is lippenstift heel belangrijk. De meerderheid (44%) ziet het gewoon ter verfraaiing. Een derde vindt lippenstift onbelangrijk (33%). Slechts twee procent geeft aan geen make-up te gebruiken.
Meerdere kleuren nagellak
Bij nagellak houdt een grote groep vrouwen (21,3%) het altijd bij dezelfde kleur. Bij een vergelijkbare groep vrouwen (21,3%) is de keuze van het nagellakkleurtje afhankelijk van de kledingkeuze, en in mindere mate (6,4%) van de laatste modetrends. Ook is er een grote groep vrouwen (17%) bij die gewoon van naturel houdt en niets aan de nagels doet. Bij 10,6 procent van de vrouwen gaat de voorkeur uit naar enkele kleuren nagellak. Zo geeft 8,5 procent van de vrouwen aan meer dan vijf kleuren nagellak te gebruiken.
Hoge waardering merken
De meeste vrouwen (28%) kopen meerdere merken make-up. Een klein percentage (6%) laat zich daarbij leiden door hoe goed een product staat aangeschreven. Vooral de grote cosmetica merken krijgen voor hun oogschaduw een hoge waardering; Dior (8,4), Chanel (8,3), Estée Lauder (8,2), L’Oreal Paris (8,2) en Max Factor (8,1). Vrouwen blijken ook bij make-up gevoelig te zijn voor aanbiedingen; bijna één op de vier (26%) laat zich wel eens verleiden tot een koopje. Een kleine 12 procent van de vrouwen koopt nooit oogschaduw.
Modetrends; wat is hot?
Ed Krijgsman weet als visagist als geen ander wat de laatste modetrends zijn. Aan Ed leggen we dan ook de vraag voor welke cosmetica kleuren modetrends hij voor komende zomer ziet;
1. De nieuwe zomerkleuren van de bekende modemerken vliegen echt de winkel uit. Als iets nieuw is, willen vrouwen dat direct hebben. Dat vrouwen niet gevoelig zijn voor modetrends merk ik niet bij mijn werk als visagist.
2. Van de zomer draait het bij make-up vooral om pastelkleuren; geel, groen en roze zijn de trendy kleuren.
3. Roze is de populaire modekleur voor de lippen deze zomer 2012. Hiernaast is de naturel lipkleur erg in trek.
4. Het gaat deze zomer om pastelkleuren voor de ogen, nude kleuren ofwel naturel (framboos en perzikkleurtjes) voor minder geaccentueerde of onopvallende lippen en vooral opvallende kleuren op de nagels, deze springen extra in het oog.
5. Een trend is dat iedereen er goed uit wil zien en dat vrouwen steeds vaker make-up gaan gebruiken, maar zij weten vaak niet wat bij hen staat. Ieder gezicht is anders en heeft hierdoor ook een andere manier van
aanbrengen van de make-up nodig.